Szkoła w Bogucinie ofiarą rachunku ekonomicznego?

  • 19.02.2021, 09:03 (aktualizacja 19.02.2021, 09:11)
  • Beata Murat
Szkoła w Bogucinie ofiarą rachunku ekonomicznego?
Przekształcanie i likwidacja małych szkół wiejskich to temat, o który ocieramy się dość często. Tym razem decyzja o przekształceniu szkoły podstawowej w szkołę filialną dotknie placówkę z Bogucina w gminie Garbatka-Letnisko. Jak bardzo? Tego staraliśmy się dowiedzieć od każdej z zainteresowanych stron.

Posiedzenie Rady Gminy Garbatka-Letnisko odbyło się 29.12.2020 roku, a jednym z punktów obrad była przygotowana „Uchwała w sprawie zamiaru przekształcenia Publicznej Szkoły Podstawowej w Bogucinie w Szkołę Filialną w Bogucinie podporządkowaną organizacyjnie Publicznej Szkole Podstawowej im. Królowej Jadwigi w Garbatce-Letnisko”. W efekcie od 31 sierpnia 2021 roku szkoła będzie realizowała nauczanie w klasach I-IV oraz w oddziale przedszkolnym, a uczniowie klas V-VIII będą kontynuować naukę w Szkole Podstawowej w Garbatce-Letnisko.

Uchwała intencyjna, wyrażająca zamiar przekształcenia i przyjęta większością głosów Rady Gminy, poprzedzona została posiedzeniem Komisji Oświaty, która pochyliła się nad sprawą biorąc pod uwagę nie tylko czynnik ekonomiczny (radząc się także Komisji Finansów), ale również wpływ przekształcenia na dzieci i młodzież oraz zachowanie/utratę miejsc pracy przez grono pedagogiczne szkoły w Bogucinie.

Bezlitosny rachunek ekonomiczny

Nie da się ukryć, że ważnym czynnikiem decydującym o przekształceniu były finanse i obciążenie gminy kosztami prowadzenia szkoły w Bogucinie. Poprosiliśmy o komentarz w sprawie wójt gminy Garbatka-Letnisko, p. Teresę Fryszkiewicz, która zapewniła, że nie dąży do całkowitej likwidacji placówki, podkreślając duży koszt utrzymania szkoły w dotychczasowym kształcie. Także przewodnicząca Komisji Finansów gminy, p. Marianna Piechota podkreślała podczas obrad Rady Gminy rosnące koszty utrzymania szkoły w Bogucinie – według jej wyliczeń koszt rocznej nauki jednego ucznia w Bogucinie generuje koszty na poziomie 25 tysięcy złotych, z czego 46% tej kwoty pokrywa gmina. Debaty na temat kosztów utrzymania placówki poruszane były podczas obrad komisji wielokrotnie, jednak dopiero teraz, po kilku latach podjęta została ostateczna decyzja o przekształceniu - według większości głosów słuszna z punktu widzenia ekonomicznego. Jak ma się to do czynnika ludzkiego?

Szkoła to także ludzie

- Szkoła w Bogucinie to tradycja, szkoła w Bogucinie to miejsce pracy, szkoła w Bogucinie to dobro społeczne – mówiła w grudniu dyrektor placówki, p. Teresa Rodakowska. – To miejsce, w którym uczniowie, którzy mają problemy w nauce mogą się odnaleźć. Apeluję o głosowanie przeciw uchwale – mówiła dyrektor podczas obrad Rady Gminy. Warto wspomnieć w tym miejscu o sukcesach uczniów Szkoły Podstawowej w Bogucinie nie tylko w konkursach regionalnych, ale również ogólnopolskich i międzynarodowych jak: Ogólnopolski Młodzieżowy Konkurs Krajoznawczy „Poznajemy Ojcowiznę” czy Konkurs „Kangur Matematyczny”.

W tej kwestii zgadza się wójt gminy, która podkreśla jak ważne dla najmłodszych zindywidualizowanie wymagań i osobisty kontakt z pedagogiem. Stąd decyzja o pozostawieniu klas I-IV w szkole podstawowej w Bogucinie. „To w tym okresie możliwe jest wykrycie i skuteczna korekta mogących się pojawić dysfunkcji”. Zredukowanie liczby klas z ośmiu do czterech ma zapewnić najmłodszym lepsze warunki nauki. Do tej pory niewielka liczba uczniów wymuszała na władzach podstawówki łączenie ze sobą klas z różnych roczników. Przekształcenie ma zapewnić placówce możliwość bezpośredniego kontaktu nauczyciela z uczniem.

Zdaniem dyrektor szkoły w Bogucinie oznacza to jednak koniec placówki. Podkreśla, że rodzice nie będą chcieli zostawiać dzieci w Bogucinie na trzy-cztery lata tylko po to, by w V klasie przenosić je do Garbatki. Jej zdaniem przekształcenie doprowadzi do tego, że rodzice już od początku edukacji zapiszą pociechy do szkoły w Garbatce, co doprowadzi do upadku placówki w Bogucinie.

Dyrektor Rodakowska obawia się także o miejsca pracy. W Bogucinie zatrudnionych jest 17 nauczycieli – po zmianach ich liczba będzie musiała zostać zmniejszona – zdaniem dyrektor prawdopodobnie do około 5 osób. – Co z resztą? Gdzie ci nauczycieli mają po 20, 25 latach szukać pracy? – zastanawia się Rodakowska.

O odpowiedź poprosiliśmy wójt gminy, która podkreśliła, że nauczyciele zajmujący się dziećmi do IV klasy zachowają miejsca pracy. Kadra ucząca starsze klasy to najczęściej nauczyciele niepełnoetatowi, którzy często dojeżdżają do Bogucina tylko na dwie, trzy godziny lekcyjne by poprowadzić zajęcia, a następnie wrócić do obowiązków w innych szkołach - także do Szkoły Podstawowej w Garbatce-Letnisko. Wójt zapewniła nas również, że podejmie działania mające na celu zapewnienia miejsca pracy pozostałym nauczycielom.

Czy tak się stanie? Będziemy obserwować sytuację, a tymczasem zarówno przedstawiciele gminy jak i dyrektor szkoły w Bogucinie oczekują na opinię Mazowieckiego Kuratora Oświaty i związków zawodowych na temat przekształcenia szkoły.

 

Beata Murat

 

Od redakcji:

W ramach uzupełnienia warto przytoczyć sprawę Szkoły Podstawowej w Kociołkach (gmina Kozienice), która została zlikwidowana 31.08.2020 roku, gdy udział środków własnych gminy w utrzymanie placówki wzrósł do niemal 70% (771 151 zł).

Zaznaczmy przy tym, że według danych Głównego Urzędu Statystycznego gmina Kozienice znajduje się na 246. miejscu najbogatszych gmin w Polsce, podczas gdy Garbatka-Letnisko znalazła się dopiero na 1867. Uczyć się w małej szkole więc można, ale tylko w bogatszych gminach.

 

 

 

Beata Murat

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe